Donna Tartt, eller: Muscadine, Black Tupelo, Wild Oxalis, Sweet Gum Tree, Crape Myrtle, Confederate Jasmine, Dogwood.

“Den hemliga historien” lämnade mig kall, men alla människors ofattbara, ändlösa hyllande fick mig att ändå skaffa “The Little Friend”, vilken jag orkade läsa endast c:a tjugo sidor ur. Så här tio år senare var jag på vippen att köpa “The Goldfinch” men tänkte plötsligt att men varför. Istället gick jag hem och började än en gång att läsa “The Little Friend”, och det visar sig att jag tycker ganska mycket om den.

Samtidigt som jag läser för jag en lista över träd och buskar som Tartt nämner för att vid tillfälle bildgoogla och låta sydstatslängtan blomma ut till fullo.

2 Comments

Filed under bok

2 responses to “Donna Tartt, eller: Muscadine, Black Tupelo, Wild Oxalis, Sweet Gum Tree, Crape Myrtle, Confederate Jasmine, Dogwood.

  1. Läser The Goldfinch nu. Eller, läser och läser. När jag har tid mellan amning och annat. Hur som helst så är mitt intryck efter det första hundratalet sidor att den är något helt annat än the secret history (har ej läst the little friend). Mer av en “stor amerikansk roman”. Kan dock inte säga så mycket mer än att jag gillar så här långt. Klar sträckläsarpotential för någon med lite mindre upphackad tillvaro än min nuvarande.

  2. Jag velar fram och tillbaka mellan att läsa den eller inte: konceptet den stora amerikanska romanen tilltalar mig mkt, men varje x jag börjar läsa om The Goldfinch tröttnar jag. Dvs jag är väl inte redo ännu.
    Hoppas du haft fin julhelg!

Leave a Reply

