Everett, Anyuru

Ett. Jag har försökt komma på något vettigt att säga om Percival Everetts “I Am Not Sidney Poitier” i flera dagar, dock hur än jag funderar blir där ingenting magiskt alls. Jag kan helt förstå att sluta läsa den i tidigt stadium men vill säga att strax senare exploderar litteraturen i knytnävesstorlekad bländröd växtblomma: blodtillförsel alla tankar, ansikte, rymden. Everett är majestätiskt underhållande, inte låter han ilskan ta över heller, som skulle vara lättgjort, istället flinar han åt dårarna så här: intelligensen vinner! Ack, så sympatiskt. Dessutom en mkt fin cameo av Everett själv längs romanens andra halva. Jag vaggar ännu stjärnögd.

Två. Jag kryssade hela vägen till köpcentrumets bokhandel för att eventuellt med mesta säkerhet införskaffa Johannes Anyurus nya, “Skulle jag dö under andra himlar”. Jag bläddrade, läste, lade tillbaka: visst han kan skriva mer än de flesta, jag har varit ett evighetslångt fan. Men nu, jag känner mig plötsligt för gammal, för luttrad, dessutom helt ointresserad av historier om sökande, som om saker hade någon betydelse. Tänker ist: ser fram emot när Anyuru äldre mindre historietrevande enkom det sprakande kalhyggda språket.

2 Comments

Filed under bok

2 responses to “Everett, Anyuru

  1. Men när du skriver så här måste jag ju läsa å det snaraste! Och en roman som redan står i hyllan, det är för sådana ögonblick jag köper på mig, samlar och tänker att kanske en dag vill jag läsa.

  2. Mmm, literary pack rats är vi allihopa, älska fynden man gör i sin egen hylla; känns bra att på ngt sätt kunna förutspå sig själv.

    Everett är väl lite egen i hur han väver in, eller eg inte väver in alls utan helt enkelt klistrar in rakt av, flertalet till synes …. ryggvända, skulle jag vilja kalla dem, historier i huvudhistorien. Vilket du ju redan vet. Det fascinerar mig att jag inte blir irriterad på honom.

Leave a Reply

